Mesele iki dil ve özerklikle bitecek mi sanıyorsunuz?
Peşinen görüşümü yazayım:
Kim kendini hangi etnik gruba ait görüyorsa o kimliktedir. Yani “Ben Kürt’üm” diyorsa Kürt’tür.
Dil
Ve ben hâlâ, kendi kaderini tayin hakkına inanırım...
Tamam. Şimdi istediğimi yazabilirim.
Gündemde, Kürtlerin iki dil ve özerklik talebi var.
Meselenin iki dil ve özerklik ile biteceğine inanıyorsanız, yanılırsınız. Bu sadece başlangıçtır.
Nasıl mı?
Size birini tanıtmak istiyorum…
SAİD-İ NURSİ’NİN TALEBESİ
Adı Cemşid Bender.
Bu aslında müstear adı.
Asıl ismi Mehdi Halıcı (1927-2008).
Konya doğumluydu.
Halıcı
Mehdi Halıcı, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde
Said-i Nursi her Konya’ya gidişinde talebesi Sabri Halıcı’nın evinde misafir oldu. Eserlerinde “Konyalı Sabri”den sıkça bahsetti.
Sabri Halıcı
Yazı hayatına ise, 1957’de ağabeyi Feyzi Halıcı ile Konya'da “Çağrı” adlı sanat dergisini çıkararak başladı. Sonra ani bir kararla 1958’de Norveç’e giderek kooperatif
Bu arada kardeşi Feyzi Halıcı’dan da bahsetmem gerekir:
İ.Ü.Fen Fakültesi’ni bitirdi. Yüksek Kimya Mühendisi olmasına rağmen Konya’ya dönüp
Mehdi-Feyzi Halıcı’nın kızkardeşleri Nevin Halıcı ise Zaman gazetesi yazarıdır.
Aile hakkında bu kadar
Çünkü Mehdi Halıcı’nın yazdıklarını okuyunca çok şaşıracaksınız.
O halde başlayalım.
KÜRTLER OLMASAYDI
İNSANLIK NE YAPARDI!
Cemşid Bender (Mehdi Halıcı), “Kürt Tarihi ve Uygarlığı” (3.
Hiç araya girmeden,
“Her şeyin ilki olmak kolay mı” (s 9)
“Gutiler (MÖ 3000’ler) için Kurti denmektedir.” (s 11)
“Bilindiği gibi Kürt Kassit İmparatorluğu Hitit ülkesiyle çağdaştı.” (s 17)
“İlk kerpici Kürt Kassitler yaptı. İlk Takvim’i; ilk matematik ve geometri prensiplerini; ilk ağırlık ve uzunluk ölçü birimlerini Kürt Kassitler buldu.” ( 21)
“İlk rasathaneyi Urfa’da Kürt Kassitler kurdu. İlk ‘teşhis’ ve ‘
“
“Gılgamış Destanı adlı destanla ilgili tabletlerin metinlerini Kürt Kassit uyruklu şair Sin-Lekke-unni yazmıştır.” ( s 39)
“İranlılar edebiyat ve sanat zenginliklerini Kürtlerden almışlardır.” (s 44)
MEVLEVİLİK, KADİRİLİK
KÜRT KÖKENLİDİR
“Kürtler çok tanrılı dinlerden tek tanrılı dinlere geçişin köprüsü olmuştur.” (s 45)
“Sümerlerle de çağdaş olan Kürt Guti topluluğu Sümerlerle birlikte çivi yazısını
“Tektanrılı dinlerin kutsal kitaplarında yer alan pek çok söylencenin,
“Meddah adı da verilen Deng-Bej Kürt kültürüne aittir.” (s 54)
“Saz sözcüğü Kürtçe’dir. Ayrıca aynı kökten türeyen sazbend (çalgıcı), sazende ve sazendegan sözcükleri de Kürt dilinin
“Halk ozanlığı Kürt kültür ve sanatının bir parçasıdır. Kürt halk ozanları atışma, taşlama,
“Kürt kökenli inanç dünyası Bektaşilik, Mevlevilik, Rufailik, Kadirilik, Kalenderlik gibi tarikatların yaratıcısı oldu. Kürtler gerek Yedizilikte ve gerekse bunun uzantıları olarak kurdukları tarikatların
“Kürt dilini bildiği ve Horasan’dan geldiği için Kürt kökenli olduğu öne sürülen Mevlana hakkında elimizde kanıtlayıcı belge yoktur. Ancak Mevlana’nın kitaplarını yazdırdığı, ‘Velayet” ve ‘Hilafet’ görevlerini bıraktığı, Mevleviliği kuran Hüsamettin Çelebi Kürt kökenlidir. Hüsamettin Çelebi uyguladığı ayin deyimlerinde Kürtçe
“Yezidiliğin kurucusu Şeyh Addi Bin Misafir, Hakkari Kürtlerindendir.” (s 79)
“Kürt düşünür Ebu’l Vefa; Hacı Bektaş Veli’yi,
“Kürt uygarlığının bir ürünü olan Alevilik, ‘inanç felsefesi’ ve ‘
HZ. ADEM KÜRT MÜYDÜ
“(Firdevs’in yazdığı) Şehname’de anlatılan
“Cirid oyununun Kürtlere özgü bir spor türü olduğu tüm dünyaca bilinmektedir. Cirid sözcüğü Kürtçe’dir. Cirid oyunu Kürt ırkı atlarla yapılır.” ( s 169-170)
“Halı ve kilim dokumacılığını Kürtler icat etmiştir. İranlılar ve Türkler Kürtlerden öğrenmişlerdi.” (s 172)
“Kök boya
“Nuh Tufanı Sümerler ile Guti Kürtleri’nin ortak
“Batı tarihçileri uygarlığın tekerliğin keşfiyle başladığını söylerler. Bu söz abartılıdır ama yanlış değildir. Atı tarihte ilk kez ehlileştirip binek ve çekme
“Tarihte uluslar arası antlaşmaları ilk yapan Kürt halkıdır.” (s 191)
Evet devam etmeye gerek var mı?
256 sayfalık, “Kürt Tarihi ve Uygarlığı” kitabı bu tür akıl dışı iddialarla sürüp gidiyor. Bırakınız tarihteki tüm “ilk”leri, Cemşid Bender Hz. Adem’in bile Kürt olduğunu ima ediyor! (s 71)
Hiç gülüp geçmeyiniz. Abdullah Öcalan, “Sümer Rahip Devletinden Halk Cumhuriyetine Doğru” kitabının 2. cildinde benzer polemiği sürdürüyor.
Yani demem o ki, mesele iki dil ve özerklikle bitecek gibi görünmüyor!
Soner Yalçın
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
SESSİZ KALMA.